1435242836_facebook.png
logo rozewicz-motionmale

Obserwuj nas

youtube  facebook

Imię:  

Email:

BIAŁE MAŁŻEŃSTWO / TEATR NARODOWY W WARSZAWIE

6 października, godz. 19.00 

Natura kontra kultura, żądze kontra społeczne normy. Artur Tyszkiewicz na narodowej scenie przygotowuje premierę Białego małżeństwa Tadeusza Różewicza.

Różewicz umieścił akcję Białego małżeństwa w polskim dworku przełomu XIX i XX wieku, gdzie ludzie żyją blisko siebie, ale trwają w izolacji. „Wspólnie ze scenografką, Justyną Elminowską staraliśmy się zarysować sytuację miejsca zamkniętego, więzienia” – przyznaje reżyser. – „Mieszkając w dworku, ma się mały kontakt z innymi ludźmi. Odcięcie powoduje, że bohaterowie bytują tu jak w psychologicznym laboratorium”. Na scenie dokona się ich wewnętrzna wiwisekcja. 

„W mojej interpretacji ten dramat to opis człowieka, w którym tkwi zwierzę” – mówi  Tyszkiewicz. –  „(…) Natura,  popęd nie do okiełznania powodują, że ludzie zaczynają robić rzeczy straszne”. Według niego w dramacie Różewicza najbardziej intrygujący jest moment, kiedy człowiekiem zaczynają kierować instynkty, a społeczne normy rozpadają się w pył. Cywilizacja, kultura, religia stają więc w szranki z libido. Najważniejsza okazuje się głowa, to tam głęboko schowane są lęki, obsesje, niespełnienia, i właśnie tam ukrywa się potężna siła – seksualność.  Człowiek zmuszony jest mierzyć się ze sobą i ze swoimi odczuciami, a w szukaniu odpowiedzi na nurtujące go pytania pozostaje sam.

Reżyser podkreśla poetyckie walory tekstu. Dramat, choć pozornie realistyczny, ma ogromny liryczny potencjał. „Różewicz” –  przyznaje  – „daje wyraźne sygnały, żeby ten realizm łamać”. W przedstawieniu realne problemy nabierają poetyckiego oddechu, pojawiają się fundamentalne pytania o istnienie Boga. Na kameralnej scenie przy Wierzbowej publiczność zanurzy się w Różewiczowskim świecie. „Jeśli dobrze skonstruujemy tę historię, widzowie znajdą się w samym jej środku” – przekonuje reżyser.

W przedstawieniu występują – Paulina Szostak jako Bianka i Paulina Korthals jako Paulina. W rolę Matki wciela się Edyta Olszówka, Ojca gra Zbigniew Zamachowski, Dziadka Jerzy Łapiński. Kucharcią jest Anna Ułas, Beniaminem Przemysław Stippa, a Ciotką Kinga Ilgner.

Spektakl dla widzów dorosłych.

reżyseria: Artur Tyszkiewicz
scenografia: Justyna Elminowska
muzyka: Jacek Grudzień
reżyseria światła: Mateusz Wajda
ruch sceniczny: Jarosław Staniek
asystentka reżysera: Agata Zdziebłowska
realizatorzy wideo: Mariusz Chałubek, Paweł Woźniak
realizatorzy dźwięku:Marcin Kotwa, Maciej Rybicki
realizatorzy światła: Adam Kalka, Dariusz Wieczorek
inspicjent / sufler: Adam Borkowski

sala widowskowa / 90 min / wstęp za wejściówkami

 

Biale malzenstwo galeria 1 Biale malzenstwo galeria 5 Biale malzenstwo galeria 12

Źródło: www.narodowy.pl