1435242836_facebook.png
logo rozewicz-motionmale

Obserwuj nas

youtube  facebook

Imię:  

Email:

Materiały z festiwalu 2016

Spektakle 2016

PREZENTACJE TEATRALNE

06.10.2016 – czwartek

godz. 19.00 – Spektakl LAMENT.PAMIĘCI TADEUSZA RÓŻEWICZA, reż. Ewa Wycichowska – Polski Teatr Tańca - Balet Poznański

„Lament” rozumiany jest tu wielorako. Jako zagadnienie wielopłaszczyznowe odnoszące się zarówno do kwestii osobistych,  jak i rodzaju stanu psychicznego oraz emocjonalnego, który dotyka artystę w relacji z  dziełem i jego oceną. Jest więc to także indywidualny dialog każdego z twórców spektaklu z różewiczowską  „raną”. Twórców interesuje wniknięcie w transgresywny świat, jaki rodzi się między przestrzenią traumy a przestrzenią dzieła, które pełni terapeutyczny, a zarazem ekspiacyjny charakter. Istota intymności wyznania zawarta w utworach składających się na tom Różewicza, stała się dla twórców spektaklu  inspiracją do  działania, zmierzającego do podjęcia pracy nad wybranymi wątkami i motywami, które w sposób kreacyjny wpisuje dzieło w strukturę gatunkową teatru tańca. Równoważąc znaczenie słowa i ruchu, budując strukturę dramaturgiczną ze znaku semantycznego i znaku ciała, twórcy spektaklu, myślą o dychotomii świata i dychotomii sztuki.
Układ formalny spektaklu obejmuje dwa wymiary czasowe, w których umieszczone są postaci i rozgrywają się relacje między nimi. Te przestrzenie równoległe budują świat poetycko-realistyczny, adekwatny do języka teatru, jakim operował w swojej twórczości Tadeusz Różewicz.
Niezwykle istotna rola w spektaklu przypisana jest też warstwie plastycznej, muzycznej i multimediom, które nie pełnią  funkcji ornamentacyjnej, lecz znaczeniową.

Projekt „Lament” został zakwalifikowany do udziału w Festiwalu  strefa_kontaktu 2016 organizowanym przez Teatr Współczesny we Wrocławiu i współpracy koprodukcyjnej (Europejska Stolica Kultury 2016).

Tańczą i współtworzą: Andrzej Adamczak, Karina Adamczak-Kasprzak, Agata Ambrozińska-Rachuta, Urszula Bernat-Jałocha, Adriana Cygankiewicz, Fabian Fejdasz, Agnieszka Fertała, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Kornelia Lech / Teresa Manjua, Paweł Malicki, Marcin Motyl,  Adrian Radwański, Bartłomiej Raźnikiewicz, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong, gościnnie Anna Gruszka

Choreografia i reżyseria: Ewa Wycichowska
Reżyseria i główna rola aktorska: Janusz Stolarski
Muzyka: Krzysztof Wiki-Nowikow
Video: Daniel Stryjecki (w ramach stypendium MKiDN)
Scenografia: Bohdan Cieślak
Kostiumy: Anna Czyż
Asystent kostiumografa i stylizacja fryzur i nakryć głowy: Adriana Cygankiewicz
Opracowanie dramaturgiczne tekstów: Jagoda Ignaczak
Konsultacja literacka: Maria Dębicz

 
 

 

07.10.2016 – piątek

godz. 19.00 – Spektakl MATKA ODCHODZI, reż. Michał Zdunik – Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”

Matka odchodzi (1999) Tadeusza Różewicza, to jedno z najbardziej wstrząsających dzieł autora Kartoteki. Ta książka poetycka – na którą składają się wiersze, fotografie, wspomnienia, fragmenty dziennika – jest niezwykle intymnym i wzruszającym zapisem własnej pamięci o matce, próbą kontaktu z nią: to notatki z odchodzenia najbliższej osoby w życiu. Matka odchodzi jest tekstem boleśnie prawdziwym, głęboko ludzkim – ale i polifonicznym, niejednoznacznym, pisanym jakby przez kogoś zagubionego w mroku, pozbawionego ciepła, przewodnika, Matki właśnie.

Nasz spektakl jest próbą teatralnego oddania tego niepokojącego stanu, w jakim znalazł się bohater. Znajdujemy go w starym mieszkaniu Matki, gdy próbuje uporządkować przedmioty, jakie po niej zostały. W pozornie chłodny proces katalogowania wdzierają się emocje – niewyrażalna tęsknota za matką i wyrzuty sumienia do siebie samego. Każda, nawet najprostsza rzecz, wywołuje kolejne wspomnienia, wskrzesza coraz bardziej zamazującą się postać Matki. Nawet już słychać jej piękny, śpiewający głos, widać zarysy twarzy. To wspomnienie czy prawda, duch czy ciało? W końcu – jak pisze poeta – "Oczy matki spoczywają na mnie..."

Michał Zdunik

adaptacja sceniczna i reżyseria: Michał Zdunik
scenografia: Dorota Budacz
muzyka: Michał Zdunik
występują: Małgorzata Wojciechowska, Łukasz Borkowski
fortepian/fisharmonia: Katarzyna Wesołowska
W spektaklu wykorzystano następujące utwory Tadeusza Różewicza: teksty z książki poetyckiej "Matka odchodzi" oraz wiersz "Czas na mnie"
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS
Produkcja: Staniewski/Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice"
Premiera: 15 października 2015, podczas V Festiwalu Teatrów Błądzących w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice"

 

 

08.10.2016 – sobota

godz. 19.00 – Spektakl W STARYCH DEKORACJACH, reż.Igor Gorzkowski – Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie

 

Najnowsze przedstawienie częstochowskiego teatru jest wydarzeniem szczególnym. To nie tylko zderzenie twórczości Tadeusza Różewicza z talentem dramaturgicznym Igora Gorzkowskiego oraz wielkim talentem aktorskim Henryka Talara. To także swego rodzaju sentymentalny powrót do wycinka historii Teatru im. Adama Mickiewicza. Henryk Talar, który w latach 1994-97 pełnił funkcję dyrektora teatru, zapragnął właśnie na tej scenie świętować swój jubileusz 50-lecia pracy artystycznej i jeszcze raz spotkać się twórczo z całym zespołem i częstochowską publicznością.

Spektakl „W starych dekoracjach” jest praktycznie nową sztuką, powstałą z wielu tekstów Tadeusza Różewicza. Autorem adaptacji i reżyserem przedstawienia jest Igor Gorzkowski. Motywem przewodnim jest podróż do Włoch i powrót do własnej przeszłości głównego bohatera. W tę postać wciela się Henryk Talar, to on podsunął reżyserowi pomysł, by przy konstruowaniu opowieści skoncentrować się na relacjach bohatera z kobietami z przeszłości.

„To wędrówka, peregrynacja po własnych wspomnieniach, po swoich potrzebach, czy po śladach, które w nas zostały i co rusz się odzywają (…). Są to rzeczy ważniejsze niż sprawy intelektualne, zawodowe, bo to są sprawy życiowe” (Henryk Talar)

„Chcemy stworzyć spektakl miejscami oniryczny, będący kompozycją ruchu i muzyki, spektakl pełen namiętności. I nie mówię tutaj o erotyce, ale o zmysłowości i  emocjach. Próbujemy, razem z autorem dociekać też prawdy, ale tej bolesnej, która cynicznie odziera życie i sprawia, że stajemy nadzy. Ale Różewicz daje nadzieję” (Igor Gorzkowski, reżyser)

 

"W starych dekoracjach" wg tekstów Tadeusza Różewicza
adaptacja reżyseria - Igor Gorzkowski, scenografia - Honza Polivka,
kostiumy - Magdalena Dąbrowska, muzyka – Piotr Tabakiernik
ruch sceniczny – Iwona Pasińska, asystent reżysera – Sylwia Karczmarczyk
obsada: Henryk Talar, Maciej Półtorak, Sylwia Karczmarczyk, Iwona Chołuj, Teresa Dzielska, Agata Hutyra, Małgorzata Marciniak, Agnieszka Łopacka, Cecylia Putro, Mateusz Trzmiel (gościnnie)
 
 
 

09.10.2016 – niedziela

godz. 19.00 – Spektakl AKT PRZERYWANY, reż Rolf Alme – Teatr im. C. Norwida w Jeleniej Górze

 

Manifest niesceniczności teatru realistycznego wyszedł spod pióra Tadeusza Różewicza w 1963 roku. Od tamtej pory polski teatr zmieniał się wielokrotnie. Dziś po ponad czterdziestu latach, gdy żyjemy już w innej Polsce, powracamy do jego tekstu. Norweski reżyser Rolf Alme mierzy się z pułapkami zastawionymi przez autora na potencjalnego realizatora. Czy gra konwencją pomoże realizatorom, którzy w tekście o terrorze sami zostają poddani terrorowi dramatopisarza? Jedno jest pewne. Błyskotliwy komizm Tadeusza Różewicza porwie zarówno aktorów, jak i widzów.
 
Tadeusz Różewicz „Akt przerywany”
Reżyseria, scenografia, opracowanie muzyczne: Rolf Alme
Asystent reżysera: Piotr Misztela
Aranżacja i przygotowanie muzyczne: Tomasz Gadzina
Występują: Elwira Hamerska – Kijańska, Elżbieta Kosecka, Marta Łącka, Małgorzata Osiej – Gadzina, Piotr Konieczyński, Kazimierz Krzaczkowski, Robert Mania, Bogusław Siwko, Tadeusz Wnuk, Grzegorz Margas (gościnnie)