1435242836_facebook.png
logo rozewicz-motionmale

Obserwuj nas

youtube  facebook

Imię:  

Email:

Dotacja unijna
Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Materiały z festiwalu 2012

Aktualności 2012

Rozmowa na dobry początek

Fani Jerzego Radziwiłowicza będą mieli okazję spotkać się z aktorem 13 października o godz.17.00  - podczas „Rozmowy na dobry początek”. „Rozmowa” będzie miała charakter otwartego spotkania, poświęcone twórczości Braci Różewiczów.

Jerzy Radziwiłowicz aktorem teatralnym i filmowym Aktorską sławę przyniosły mu role w filmach A. Wajdy: Mateusza Birkuta w "Człowieku z marmuru" (1976), Maćka Tomczyka w "Człowieku z żelaza" (1981) i a także rola księdza Konrada w „Rysiu” (1981) w reż. Stanisława Różewicza.

 

Wkrótce rozstrzygnięcie OKP im. J. Różewicza

 

Już 14 października nastąpi rozstrzygniecie IV Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Janusza Różewicza. Nagrodą jest wydanie tomiku poetyckiego.


Jury w składzie: Bohdan Zadura, Ireneusz Kaczmarczyk i Dorota Koman wybrało zwycięzcę spośród 229 zgłoszeń. Wiersze na Konkurs napłynęły z sześciu krajów: Polski, Irlandii, Szwecji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. To potwierdza, że poezja jest wciąż żywa i jak widać nadal chcemy się dzielić swoją twórczością.

Oprawę muzyczną konkursu zapewni recital Wandy Franek (alt) i Aleksandra Dębicza (fortepian).

 

Wanda Franek ukończyła w 2010 r. studia na wydziale wokalnym Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie. Uczestniczyła w konkursach wokalnych (wygrała konkurs w Gliwicach) i kursach mistrzowskich w Warszawie, Poznaniu, Florencji.

Debiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w 2008r. Współpracowała ze znanymi dyrygentami: Tadeuszem Strugałą, Tadeuszem Wojciechowskim, Andrzejem Borzymem, wykonując partie solowe w utworach Mozarta, Haendla, Bacha, Pergolesiego. W tym sezonie wystąpiła w koncercie TVP Kultura, gra w musicalu Macieja Małeckiego "Cień" w Łodzi oraz została zaproszona do obsady opery "Manon Lescaut" Pucciniego w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, którą reżyseruje Mariusz Treliński.

 

 

Aleksander Dębicz jest studentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Od roku 1997 uczestniczył w dwudziestu krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych, będąc laureatem i finalistą m.in. IX Kłodzkiego Konkursu Pianistycznego (I miejsce i nagroda specjalna), XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. J. S. Bacha w Gorzowie/Frankfurcie n/O (I miejsce oraz nagroda specjalna), Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Kitzingen w Niemczech, V Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego Młodych Pianistów Krajów Morza Bałtyckiego w Narvie w Estonii, X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Bremie w Niemczech (nagroda specjalna), Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Bukareszcie (dyplom laureata i nagroda specjalna), Ibla Grand Prize na Sycylii. Występował m.in. z orkiestrą Filharmonii we Wrocławiu, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie, w Dworku im. F. Chopina w Dusznikach-Zdroju, w Zamku Królewskim w Warszawie, w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w Ragusie – Ibli na Sycylii., dwukrotnie odbył tourneé koncertowe po Rumunii. Jest stypendystą Ministra Kultury za osiągnięcia artystyczne w roku szkolnym 2001/2002, dwukrotnym stypendystą Samorządu Wrocławia w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych, Utalentowanych Wrocławian i dwukrotnym stypendystą J&S Pro Bono Poloniae „Agrafki Muzycznej”.

 

Różewicz inspiracją dla młodego teatru

O wpływie Różewicza na młody teatr dyskutować będą reżyserzy, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę. Panel dyskusyjny pt „Różewicz inspiracją dla młodego teatru” odbędzie się 13 października o godz. 20.00

W dyskusji o dramaturgii Tadeusza Różewicza i Jego wpływie na młodych wezmą udział młodzi reżyserzy: Weronika Szczawińska (reżyserka teatralna i kulturoznawczyni, eseistka - publikowała swoje teksty w pismach poświęconych kulturze i sztuce, m.in. w "Dialogu", "Didaskaliach", "Teatrze" i "Res Publice Nowej") oraz Jarosław Tumidajski (reżyser - absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST i aktor - studiował teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim). Moderatorem panelu dyskusyjnego będzie Joanna Biernacka - krytyk teatralny i dziennikarka, współorganizator Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego DIALOG – WROCŁAW (2005 – 2009).

Wstęp wolny

 

 

Muzycznie podczas festiwalu

Koncert pt. „Dytyramb na cześć teściowej albo kobieta w kapeluszu” to muzyczna propozycja tegorocznego festiwalu. Utwory z wybranych filmów Stanisława Różewicza połączone z poezją Tadeusza Różewicza i muzyką graną na żywo będzie można usłyszeć już 12 października o godz. 19.00.


Koncert to synteza fragmentów dzieł filmowych Stanisława Różewicza – „Kobieta w kapeluszu”, „Piekło i niebo” oraz „Pensja Pani Latter” z wierszamiTadeusza Różewicza m.in. „Kto jest poetą”, „Ludzie ludzie”, „List do ludożerców”, „Dytyramb na cześć teściowej”. Będzie można usłyszeć także wiele piosenek z polskich filmów autorstwa wybitnych kompozytorów. Wystąpią aktorzy i śpiewacy z łódzkich scen artystycznych oraz tegoroczni absolwenci łódzkiej PWSFTViT im. L. Schillera w Łodzi. Całości koncertu, który poprowadzi Mieczysław Gajda, towarzyszy zespół filharmoników łódzkich pod muzycznym kierunkiem Teresy Stokowskiej – Gajdy.

 

Czas trwania - ok 90 min.

Wstęp za wejściówkami - do odbioru w kasie MDK

 

Konferencja naukowa "Czytamy Różewicza"

Jedną z nowości tegorocznego festiwalu jest konferencja naukowa pt „Czytamy Różewicza”. Konferencję organizuje wspólnie z Miejskim Domem Kultury w Radomsku Katedra Literatury Polskiej XX i XXI w. Uniwersytetu Łódzkiego.

 

Dwudniową konferencję naukową poświęconą recepcji twórczości Tadeusza Różewicza poprowadzą specjaliści z wiodących polskich uczelni. Głos zabiorą m.in. Andrzej Skrendo (USz), Arkadiusz Morawiec (UŁ), Marzena Woźniak-Łabieniec (UŁ), Przemysław Dakowicz (UŁ),Tomasz Cieślak (UŁ), Agnieszka Kałowska (UŁ), Martyna Jastrząbek (UŁ), Sylwia Grzeszna (UŁ), Krystyna Pietrych (UŁ), Maria Berkan-Jabłońska (UŁ), Jacek Brzozowski (UŁ), Beata Przymuszała (UAM), Marcin Telicki (UAM), Piotr Śliwiński (UAM), Grzegorz Pertek (UAM), Agnieszka Czyżak (UAM), Tomasz Wójcik (UW), Paulina Urbańska (UW), Dorota Tałaj (UŚ), Elżbieta Sidoruk (UwB), Anna Filipowicz (UG), Anna Kurska (UJK), Piotr Pietrych (UJK), Paweł Próchniak (UP w Krakowie), Ewa Nofikow (UwB), Anna Węgrzyniak (ATH).

 

PROGRAM:

11 października 2012, czwartek

9.00

Andrzej Skrendo (USz), Różewicz i metoda
Arkadiusz Morawiec (UŁ), Tadeusza Różewicza wycieczka do muzeum
Marzena Woźniak-Łabieniec (UŁ), Jawne i ukryte w cenzurze – odwilżowe czytanie prozy Różewicza

10.00 – 10.20 przerwa

Tomasz Cieślak (UŁ), Wiersz wielkanocny (1948)
Beata Przymuszała (UAM), Ciemne źródła [z tomu Srebrny kłos]
Tomasz Wójcik (UW), Figury zaprzeczonej przestrzeni (Różewicz, Celan, Staff)
[Pomniki z tomu Rozmowa z księciem]

11.20 – 12.20 dyskusja

13.00 – 14.30 przerwa obiadowa

Przemysław Dakowicz (UŁ), *** (Czas na mnie…) [z tomu Płaskorzeźba]
Dorota Tałaj (UŚ), Konieczne? pożądane? nieznośne? ślady Mickiewicza w poezji
Tadeusza Różewicza [o wierszu Klocek z tomu zawsze fragment. recycling]
Paulina Urbańska (UW), (Nie)dokończony dialog w wierszu. Tadeusz Różewicz – Franz Kafka [przerwana rozmowa z tomu Płaskorzeźba]

15.30 – 15.50 przerwa

Agnieszka Kałowska (UŁ), "obywatel, partyzant, poeta. (...) węzeł nie-do-rozwiązania".
Perspektywa badań postależnościowych. [Dezerterzy z Historii pięciu wierszy]
Elżbieta Sidoruk (UwB), recycling jako współczesny poemat satyryczny
Marcin Jaworski (UAM), Przeszłość, przyjaźń, poemat – Nożyk profesora

16.50 – 17.50 dyskusja

19.00 – Śmieszny staruszek (przedstawienie Wrocławskiego Teatru Lalek)

12 października, piątek

9.00

Piotr Śliwiński (UAM), Idiomy Różewicza
Grzegorz Pertek (UAM), „Różewicz” (w) na obrzeżach poezji [z tomu zawsze fragment. recycling]
Agnieszka Czyżak (UAM), dziewczę przyj [z tomu Kup kota w worku]
Martyna Jastrząbek (UŁ), O potworach współczesności w tomie Kup kota w worku

10.20 – 10.40 przerwa

Piotr Pietrych (UJK), Stary Różewicz czyta starego Staffa i co z tego wynika
Ewa Nofikow (UwB), Refleksywność Białego małżeństwa Tadeusza Różewicza
Anna Filipowicz (UG), Od „beztroskiego małpiego ludku” do „mądrego pana Pongo”.
Strategie post-ludzkie w późnej poezji Tadeusza Różewicza

11.40 – 12.40 dyskusja

13.00 – 14.30 przerwa obiadowa

Anna Kurska (UJK), O rzeczach w później poezji Różewicza
Paweł Próchniak (UP w Krakowie), Ciemne wiersze – wiersze z ciemności (przyczynek)
Krystyna Pietrych (UŁ), O czym mówi Różewicz, gdy mówi o bieli
Anna Węgrzyniak (ATH), Biel staje się bielsza. O Wyjściu

15.50 – 16.10 przerwa

Jacek Brzozowski (UŁ), Tadeusza Różewicza tryptyk o śmierci [Elegia, Wrota śmierci, ***(Duch, śmiejąc się A wiesz ty…)]
Konrad Kissin (UŁ), Relacje intertekstualne w później twórczości Różewicza
Maria Berkan-Jabłońska (UŁ), Na straży teatru niekonsekwencji. O nie tylko teatralnym czytaniu Straży porządkowej
Sylwia Grzeszna (UŁ), Marcin Świetlicki a Tadeusz Różewicz. Dwa głosy o sacrum

17.30 – 18.30 dyskusja, zamknięcie obrad

Wstęp bezpłatny

 
Więcej artykułów…